Het is een waar kunstwerk geworden, de pop-up store van Readly in de binnenstad van Amsterdam. Van 30 november tot 8 december bood de store genaamd ‘The Wonders of Readly’ het winkelend publiek de kans om offline kennis te maken met de diensten van Readly. Het doel was om bezoekers een ‘In Real Life Experience’ van het digitale platform te geven onder de noemer van het thema ‘Digitalize Everything’. De store was een toegankelijk minimuseum, waar tegelijkertijd veel mogelijkheden waren voor bezoekers om hun ervaringen vast te leggen en te delen via social media.. Stickercompany uit Eindhoven kreeg van marketingcommunicatie bureau Speak Easy de opdracht voor de productie en montage van dit unieke project. In dit blog vertel ik meer over het spectaculaire interior design van de pop-up store, uiteraard ondersteund met foto’s.
3.500 magazines in één pop-up store
Zoals gezegd was het doel van deze store om de consument kennis te laten maken met de Readly app die ongelimiteerde toegang biedt tot meer dan 3.500 nationale en internationale magazines. Het unieke ontwerp van de pop-up store is gemaakt door de designer van Speak Easy. De verschillende patronen en het opvallende kleurgebruik maakten een statement waardoor de winkel niet te missen was. Voor de productie en montage werd Stickercompany ingeschakeld.
Van top tot teen voorzien van grootformaat stickers
De opdracht aan Stickercompany klinkt vrij eenvoudig: een pop-up store van top tot teen voorzien van geprinte grootformaat stickers. Maar met van top tot teen werd ook daadwerkelijk ieder te plakken oppervlak in de winkel bedoeld. Dit was grofweg de enige echt harde eis die gesteld werd aan de opdracht, álles moest vol geplakt worden. Aan Stickercompany de taak om deze ultieme uitdaging aan te gaan.
Locatiebezoek en inmeten
Om een passend advies binnen het beschikbare budget te kunnen geven, was de eerste stap om de locatie te bekijken en in te meten. Stickercompany weet als geen ander dat de diverse ondergronden van belang zijn bij het bepalen van de juiste printmedia. Om achteraf niet voor verrassingen te komen staan is het pand zorgvuldig bekeken. Hoe belangrijk dat is, lees je in dit blog van Erik.
Easy Dot voor de wanden en het plafond
De materiaalkeuze was voor Stickercompany vrij eenvoudig. Voor de wanden en plafonds is Easy Dot gebruikt. Deze folie is door de dot-belijming zeer eenvoudig en snel aan te brengen op diverse ondergronden. Door de dot-vormige lijm kunnen eventuele luchtbellen makkelijk ontsnappen en mocht je niet direct goed geplakt hebben kun je de folie ook nog eens herpositioneren. Bovendien kon de folie na afloop van de actie weer eenvoudig lijmvrij verwijderd worden.
Deze eigenschappen maakten Easy Dot het ideale materiaal voor deze opdracht. Tinus Kouwenberg van Stickercompany vertelde mij dat met name de snelheid en nauwkeurigheid waarmee het materiaal geplakt kan worden de doorslag gaf. De hechting op de latex wanden was prima en ondanks de grote oppervlakken kon er relatief snel gewerkt worden. Ook de MDF plafonds die lastig bovenhands geplakt moesten worden waren geen echte uitdaging meer dankzij de Easy Dot folie.
Solvoprint performance wall-grip voor de vloer
Voor de vloeren heeft Tinus Kouwenberg voor Solvoprint Performance wall-grip gekozen, één van zijn favoriete materialen. Het is een folie die uitstekend hecht op moeilijk te plakken ondergronden, in dit geval een betonnen vloer. Omdat de looptijd van de actie maar zo kort was, is de folie – ondanks de permanente belijming – nog steeds goed te verwijderen. Dit heeft Tinus al meerdere malen getest en ervaren bij eerdere opdrachten. De folie is voor de korte levensduur niet gelamineerd, dit was geen probleem voor de printkwaliteit omdat Stickercompany print met de Canon Colorado. Hiervan is de inkt direct krasvast.
Solvoprint glass deco voor de ramen
De ramen van het pand waren voorzien van een etched glass folie. Die folie helpt je ramen te blinderen zonder dat de volledige lichtinval geblokkeerd wordt. Bovendien kun je de folie bedrukken om een bijzonder effect te creëren. In dit geval is de folie vol-vlak geel geprint en werd het logo uitgespaard. Dat gaf een bijzondere gele lichtinval die past bij de algehele uitstraling van de winkel.
Het resultaat
Stickercompany kijkt tevreden terug op de opdracht en ook de klant was dik tevreden. Tinus Kouwenberg vertelt dat hoewel de opdracht een grote uitdaging voor hen was het ook op hun lijf was geschreven. De kernwaarden van Stickercompany (creëren, produceren en monteren) sluiten perfect aan bij deze opdracht. Waarbij het stukje creëren in dit geval bestond uit de vertaling van de opdracht naar een creatief en passend advies.
Doordat Stickercompany over een eigen montageteam beschikt, was het plakken met twee teams van twee man binnen 72 manuren razendsnel gedaan. Dit terwijl het lang niet altijd een makkelijk ontwerp betrof, met de vele drukke patronen die in de naden moeten aansluiten en op de juiste manier in elkaar moeten overlopen, een beste puzzel dus! Uiteraard speelden de materialen van Filmolux hierbij ook een doorslaggevende rol. Tinus geeft aan dat het eenvoudig werken is met dergelijke A-kwaliteit materialen en dat hij deze in de toekomst zeker weer in gaat zetten.
En zeg nou zelf, het resultaat is toch een waar kunstwerk met een absolute wauw-factor!?